Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 19 maj 2009

Spara pengar till barnen

Se dem bästa fonderna för att spara pengar till barn.

Frugan prenumererar på Vi Föräldrar och på första sidan så stod det "Så sparar du bäst till barnen". Sparfantast som man är var jag ju tvungen att läsa artikeln och se vad de har skrivit. En undrande förälder frågar hur hon skall placera pengar till sin nyfödda dotter. Hon planerar att spara 1000 kr i månaden tills dottern fyller 20 år. Kortfattat skriver Vi Föräldrar att aktier eller aktiefonder är bäst. Man kan månadsspara i fonder, vilket i sig betyder en riskspridning. Det man bör tänka på är avgiftens storlek som på 20 år kan bli väldigt mycket. Tidningen nämner Xact OMXS30 som skuggar stockholms index. Den nämner även investering i investmentbolag som Investor, Öresund, Ratos och Industrivärden.

Jag tyckte att artikeln var bra och jag håller med om det mesta i tidningen. Den fond jag tycker lämpar sig bäst är Avanza Zero utan avgifter. Sedan skall man ta hem vinster ifall det har varit 2-3 års uppgång och placera pengarna i ett bankkonto med hög ränta. Efter nåt år kan man börja månadsspara igen med den vinst man har tagit hem, aldrig investera allt på en gång. Jag själv sparar till min dotter och hela hennes barnbidrag går till fonder och även gåvor som hon får i form av pengar. Det är ingen bra ide att spara pengarna i vanliga bankkonton. Om man är en typ som vill lägga upp en plan och aldrig röra den i 20 år skulle jag rekommendera 60 % Avanza Zero och 40 % Alfred Berg Obligationsfond.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som att det är dags att inkomstpröva barnbidraget..

SparaKlokt sa...

Nej det tycker jag verkligen inte....

Nisse sa...

Sparaklokt: "Nej det tycker jag verkligen inte...."
-och som vanligt så tas kommentarer på allvar om de åtföljs av en motivation.
Jag har inte någon stark åsikt om just barnbidragets prövning eller inte, men generellt så skapar bidrag en avundsjuksmentalitet, hos dem som inte får, om det inte är kopplat till någon form av restriction/prövning.

Anonym sa...

Ser inte varför lågavlönade ska betala skatt för att du ska kunna månadsspara 1000 kronor till dina barn när faktiskt barnbidraget är ett bidrag till barnets försörjning, här och nu (LO-anställda vill också kunna åka på semester). Det är bidrag överallt och alla ska ha oavsett situation. Givetvis tycker jag att de förslag att den skulle dras vid ca 20000 brutto är alldeles för lågt, snarare närmre 40'...

SparaKlokt sa...

Till Nisse och Anonym:

Det finns vissa anledningar till att jag har råd att spara barnbidraget. Även om jag var lågavlönad skulle jag ha planerat min ekonomi och kunnat spara en del. Jag lever nämligen inte "upp till" mina tillgångar utan lever verkligen under det, så att jag kan spara...

Anonym sa...

Gör precis likadant, sparar hela barnbidraget och köper aktier till min dotter. Är absolut inte rik men har ej heller bil eller dyrt boende. Spelar det någon roll om jag sparar på långsikt eller köper blöjor för pengarna? Det viktigaste är väl att barnbidraget gynnar mitt barn./J

SparaKlokt sa...

Till anonym:

Håller helt med dig. Var och en får väl göra vad de vill med barnbidraget, bara det gynnar barnet.

Anonym sa...

Spara inte i några fonder (förutom Avanza Zero) utan köp aktier i stället.

Kör kapitalspar på Avanza för min son och har H&M, Tele2, Industrivärden och Connecta i portföljen. Ska bara köpa stabila aktier med hög utdelning och låta pengarna tugga på tills han är vuxen. Kommer dock inte skifta över pengarna till honom vid 18 års ålder, då ryker nog kapitalet blixtsnabbt.

SparaKlokt sa...

Låter som en klokt idé om att enbart investera på stabila företag med hög utdelning. Läs såna fall mer om det på sidan www.4020.se