Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 4 februari 2014

ISK konto eller Aktie konto?

När man öppnar en depå så kan man välja att öppna ett Investeringssparkonto (ISK) eller ett vanligt aktie konto. Min rekommendation är att öppna ett ISK konto. Alla mina depåer är ISK konton. Se nedan informationen från Avanza.

Jämförelse mellan ISK, kapitalförsäkring och aktie- & fondkonto

De två schablonbeskattade kontotyperna ISK och kapitalförsäkring liknar varandra på många sätt, men det ena är en bankprodukt och det andra är en försäkring. Om du har något av dessa konton slipper du deklarera dina affärer. Det gör du däremot inte om du har ett aktie- & fondkonto, som är kapitalvinstbeskattat. Där måste du skatta 30 % på den vinst du gör vid försäljning av värdepapper, liksom för utdelningar och inkomsträntor.
Om du har ISK äger du ditt innehav och får rösta vid bolagsstämmor. Samma sak gäller om du har ett aktie- & fondkonto, men inte om du har en kapitalförsäkring.
Du kan koppla kredit till alla tre kontotyperna.

I ett ISK konto:
Finns det ingen kapitalvinstskatt
Ingen skatt på utdelningar
Slipper du deklarera dina affärer varje år.
Ligger skatten på 0,627% på hela depån.

I ett Aktie konto:
Måste du deklarera varje år
Betala kapitalvinsskatt 30% på dina vinster
Betala 30% skatt på dina utdelningar

Min rekomendation är att öppna ett ISK konto hos Avanza.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att du vill ge ett gott ord för ISK men det finns ju fördelar med aktiedepån också såsom avdrag, kvittering osv. Men visst, jag är överlag mer positiv till ISK än värdepapperdepå.

Som det verkar nu står det enbart negativa saker om aktiedepån och enbart positivt om ISK.

Sen kan man exempelvis inte öppna ISK om man bor i utlandet.

/Aktieboom

SparaKlokt sa...

Jag föredrar ett ISK konto och det passar min investeringsstrategi mer än vad en Aktie depå passar. Om du köper enbart aktier med direktavkastning så slipper du den skatten.