Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 11 februari 2014

Ratos

Större delen av min portfölj (ISK + IPS) består just nu av Ratos o CDON. Ratos har sin årsrapport den 20 februari och då bestäms även utdelningen. Förra året låg utdelningen på 3 kr, baserat på det är min Yield on Cost på Ratos = 3 / 60,79 = 4,9%. Om utdelningen höjs till 3,25 så blir YOC=5,3%. Imorgon får jag ränta från Ratos preferensaktier totalt 1250kr, som skall direkt in i IPS kontot. Jag försöker att placera 12 000 kr varje månad i IPS kontot som är avdragsgillt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad talar för en höjning av utdelningen i år?

squbiz sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
squbiz sa...

Antar du menar 12 tkr per år ;) En fundering varför väljer du att ha ett privat pensionssparande. Du låser pengarna och vem vet vad skattesatserna blir när man går i pension. Beakta även att du rimligtvis tjänar mer då än vad du gör idag och kan troligen få en högre marginalskatt. Inte roligt att dra av till 30 % för att sedan skatta till 50 % :( Bara ett litet input :) Mvh Karolina

SparaKlokt sa...

Ja jag menar 12000kr/år. Jag har IPS bara för att det är avdragsgillt faktiskt.

SparaKlokt sa...

Ja jag menar 12000kr/år. Jag har IPS bara för att det är avdragsgillt faktiskt.

squbiz sa...

ah oki men överväg det ja skrev man kan lätt bli förblindad av avdragsgilla saker. Här är tips på tre riktigt bra böcker om pension. Hoppas tipset kan vara till nytta. Lycka till med placeringarna :)
Bacos Nils : Bli inte blåst på pensionen!: en bok om att göra rätt val
Bacos Nils: Maximera din pension!: planera pensionsuttagen rätt
Börjesson, Per H: Så här får du ett rikt liv som pensionär: sluta pensionsspara!

SparaKlokt sa...

Tack för tipsen. Skall kolla upp det.