Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 4 februari 2014

Så köper du och säljer aktier

Om du är van internetanvändare är det väldigt enkelt att köpa och sälja aktier. Jag själv använder mig utav nätmäklaren Avanza, som har nischat sig mot aktie och fondhandel. De har inga kontor alls och allt sker via nätet. Jag har varit kund hos dem sedan 2000 och äger även deras aktier. Självklart kan man göra det hos sina egna storbanker, där man har sitt lönekonto. Jag rekommenderar en nätmäklare som nischat sig mot detta och då blir valet Avanza och ett ISK konto hos dem. Innan du börjar att handla aktier så bör du läsa på om vad aktier är och hur det fungerar. Jag själv gick bara pang på och köpte massa aktier. Jag förlorade en del. Om jag hade den kunskap jag har idag skulle jag ha gjort en del pengar. Bilden nedan visar hur du köper och säljer en aktie och till vilken kurs. Det är väldigt enkelt, när man gjort det en gång så kan man det.
 
 
 
Vilka avgifter finns det när man köper Aktier?
 
När man handlar aktier så finns det en avgift, Courtage avgiften. Den avgiften tar Avanza ut vid både köp och försäljning. Just nu ligger minimicourtagen på 39 kr hos min depå. Det du skall tänka på är att hålla transaktionerna nere, alltså inte köpa och sälja för mycket. Om du gör 100 transaktioner per år så innebär det en kostnad på 3900kr. Jag försöker i alla fall hålla mina transaktioner så lågt som
möjligt.

Inga kommentarer: