Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 14 april 2014

Min allmänna pension 618 757 kr

Den allmänna pensionen är den statliga pension som Pensionsmyndigheten sköter.
Den allmänna pensionen beräknas på alla dina inkomster upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Det innebär att du får allmän pension också vid till exempel arbetslöshetsersättning, sjuk- och aktivitetsersättning och föräldrapenning.

Den allmänna pensionen har två delar; inkomstpension och premiepension. Varje år avsätts en summa som motsvarar 18,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar till din allmänna pension. Av dessa är 16 procent inkomstpension och 2,5 procent premiepension.

Min inkomstpension: 519 386 kr
Min premiepension: 99 371 kr
Totalt: 618 757 kr
Se mina rekommenderade Premiepensions portföljer för 2014.

Inga kommentarer: