Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 1 juli 2014

Guldet fortsätter att stiga....

Mitt innehav av Bull GULD X5 fortsätter att stiga och nu ligger jag "bara" på minus 20%. Kommer att försöka skriva månadsrapportering för portföljerna som jag förvaltar i veckan. Jag har flyttat in min nya lägenhet och fått lån från Bättre Bolån. De hade visst en uppläggningsavgift på 2950 kr som jag verkligen inte gillade. Den effektiva räntan är 2,61% fastän jag har en ränta på 2,14%?

Kan någon som kan detta förklara för mig?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Administrationsavgifter per månad, typ faktureringsavgift? Eller så räknar de in 2950kr i "räntan" ?
Känns som du blivit lite lurad :)
Grattis till lägenheten och guldet. Var beredd att ta "vinst" i guldet, då det kostar att ligga i Bull och Bear över tiden.

/Magnus

Anonym sa...

Du får så klart betala en faktureringsavgift och sen inkluderas även uppläggningsavgift och andra administrativa avgifter. Det är ju knappast gratis för långivarna att administrera sina lån.

Den effektiva räntan ger dig den verkliga totalkostnaden för lånet.

Redaktionen sa...

I den effektiva räntan är 'allt' inräknat. Den blir högre av avgifter, den blir högre av ränta-på-ränta och den blir högre om man betalar något som kapitaliseras oftare.

Bättre bolån är i mitt tycke ogenomskinliga. Gör egna beräkningar så kan du se om deras ränta stämmer. Det är den effektiva räntan du betalar, sen får bankerna kalla saker vad de vill.

SparaKlokt sa...

Jag kollade med Bättre Bolån och det är visst första månaden effektiva räntan ser högt ut pga uppläggningsavgiften på 2950 som är avdragsgill vid försäljning av lägenhet. Enligt min kontaktperson så kommer effektiva räntan landa på 2,17%. Jag ska räkna på det själv.

SparaKlokt sa...

Tja Magnus,

Jag ska försöka att ta hem det så fort jag gått plus minus noll.