Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 28 augusti 2014

Mitt rörliga bolån 2,14%

 
 
Mitt bolån ligger på 2,14% och där har jag skuld på totalt 1 888 77 kr. Det är lite saftigt och skrämmande. Jag har alltid förespråkat att ha rörlig ränta, får se om jag klarar av att ha is i magen och hålla det. Det skulle bli väldigt jobbigt om man förlora jobbet, räntorna går upp och lägenhetspriserna sjunker. Plötsligt har man då ingen förmögenhet :). Shit happens....då tar vi det då....
 
Hur tänker ni med era bolån? Har ni rörlig, fast och vilka räntor?


6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv har jag inga lån vilket kanske är idiotiskt med tanke på hur förmånligt det är med lån i Sverige. Hursomhelst resonerar jag som så att jag vill vara någorlunda ekonomiskt oberoende och tror inte att det kommer att finnas några samhälleliga skyddsnät att tala om inom en ganska snar framtid.

Tror inte att du behöver bekymra dig om markant högre räntor under ganska långt tid framöver. Däremot tror jag att lagstadgad amortering kommer ganska snart och det är inte helt osannolikt att ränteavdragen kommer att avvecklas men då i ganska långsam takt. Som du själv skriver är det jobbsituationen som är det mest kritiska och nästa finanskris kommer nog att slå ganska hårt på sysselsättningen även i Sverige.

Anonym sa...

VI har ungefär lika stort lån och har under senare år gått över till rörligt (det sista bundna går ut vid årsskiftet) och jag har svårt att se att vi kommer att binda något lån igen. Företrädare för banker går ut i tidningar var och varannan dag och förespråkar att nu är det rätt tid att binda sina lån för att räntan ska stiga trots att alla signaler visar motsatt under de närmsta åren.

Däremot tror jag att fler låntagare bör förhandla mer kring sina räntor, vi har i dagsläget en rörlig ränta på 1,94% och jag räknar med att jag vid nästa förhandling vid nyår ska kunna komma ner till 1,84% utan att ha något stort kapital eller sparande i banken.

SparaKlokt sa...

Bra resonerat av er båda. Så länge jag har jobbet kvar kommer det inte vara något problem. Om jag blir av med jobbet kommer det krisa sig ordentligt för mig. Då måste jag snabbt hitta nån brud som vill flytta in hos mig haha. Har ju dragit på mig en del kostnader när det gäller bilen. Även om jag blir av med jobbet kommer jag nog hitta ett nytt ganska snabbt med tanke på det Affärssystem som jag har kompetens inom.

Jag skall ha is i magen och bara köra rörlig ränta. Det blir jobbigt om ränteavdragen tas bort. Jag e ganska dålig på att förhandla lånet, men har trots det fått ganska schysst ränta. Få se om jag drar upp det om nåt år och försöker kolla med andra banker. Lycka till med era lån och andra investeringar!

Xperimentinvest sa...

Jag har i perioder haft bundet men alltid förlorat på det, beroende på betalnings marginaler kan det vara vettigt att binda men i de allra flesta fall lönar det sig med 3 månaders.

Anonym sa...

Vi fick 1,79% på ett årslån och 2 på 2 år. Vi valde att ha en blandning av 1 och 2 år som en kompromiss mellan säkerhet och kostnad. Alternativ var 2,02% ppå 3 månader. Jag tror inte att räntorna kommer att minska så mycket mer.
Jag har detaljerat mina tankar här.
http://spartankar.com/2014/08/21/mote-pa-banken/

SparaKlokt sa...

Riktigt bra räntor som du har fått. Jag föredrar som sagt rörlig ränta, får se hur länge jag kommer att ha det.