Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 4 september 2014

Tecknar nya Akelius preferens aktier

Jag har just tecknat erbjudandet av nya Akelius preferens aktier till en kurs på 320 och årlig utdelning på 20kr som motsvarar 6.4% direktavkastning. Jag har just nu 163st av de "gamla" preferensaktierna och om jag får 100 st pref.aktier så kommer jag sälja 100st av dem "gamla". Info om tilldelning är 16/9. Jag har sett till att min vän, kusiner och bror tecknat aktierna i våra ISK konton som finns hos Avanza.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Förklara gärna varför du köper 100 och planerar att sälja 100? Vad är det jag missar?

SparaKlokt sa...

Hej,

Det finns redan Akelius preferens på marknaden och det är dem jag skall sälja om jag får 100st. Dem gamla ligger just nu på en kurs 335kr.

Anonym sa...

kanske värt att poängtera bara för att vara snäll...

det är ingen skillnad på dom gamla och dom "nya" pref aktierna. villkoren är identiska och därmed kommer den prisskillnad du talar om att försvinna på emissionsdagen.

kontentan av detta är att du uppnår exakt ingenting (förutom att få betala courtage) med att kvitta gamla mot nya.


att priset på dom gamla ej i dagsläget ligger på 320 är en konsekvens av att marknaden antar att emissionen blir övertecknad - skulle emissionen ej bli övertecknad (osannolikt om du tittar på vad dom gamla låg på innan.) så faller garanterat kursen ytterligare från dagens ~335.

SparaKlokt sa...

Jag återkommer med svar. Efter affären e gjord så blir det nog enklare att förstå, men du menar att dem "gamla" kommer att sjunka ner till 320?

Jag säljer de gamla för runt 330 och köper nya för 320, som antagligen kommer gå upp. Så resonerar jag. Eller har jag fel?

Anonym sa...

Nu förstår jag hur du menar. Om aktiekursen står kvar runt 330 när du får besked om tilldelning säljer du.

När handeln sedan startar blir ju priset detsamma för både nya och gamla.

Jag följer med intresse vad som sker med kursen i samband med tilldelningen.

SparaKlokt sa...

Läste just ett meddelande om att Akelius utökat utbudet. Det är så många som tackat ja till det...

SparaKlokt sa...

Hej på er,
Jag fick 50 st i min depå. Jag hade fixat det i flera depåer. B la min väns, min brors och mina kusiners. Hade tecknat för 100 st i alla depåer, men fick bara 50 st i 3 olika depåer. Jag tror att de gick efter storleken på depåerna hos Avanza. Jag sålde även 50 st av de "gamla" aktierna. I nästa inlägg förklarar jag med bilder. Vart en bra procentuell affär, som jag tänkt mig. Ibland har jag ändå rätt :).

SparaKlokt sa...

Se hur det gick.

http://sparaklokt.blogspot.se/2014/09/akelius-preferens-aktier-vinst-72.html

Avanza sa...

Hej!

Vi tänkte bara flika in och säga att vi inte har kunnat påverka tilldelningen i Akelius emission.

Är det så att ni har fått tilldelning på en depå men inte på en annan beror det troligen på att det saknades tillräckligt med likvida medel eller kreditutrymme på sista svarsdagen, varpå din anmälan har justerats ned eller tagits bort.

Vi gör således ingen utsållning på depåstorlek eller liknande, utan vi skickar alla giltiga teckningar till emissionsinstitutet som bestämmer tilldelningen.

Hur som helst, kul att du fick tilldelning och lycka till med affärerna!

/Kristoffer, Avanza