Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 30 oktober 2014

Köp av amerikanskt bolag som höjt utdelning 52 år i rad!



Jag har på senaste tiden blivit mer och mer utdelningsfixerad och köper bolag som ger utdelning, helst med hög direktavkastning. En del av portföljen ska innehålla utländska aktier och just nu är dessa Fortum, Bonheur, Coca Cola och IBM. Alla bolag är utdelande och amerikanska aktierna ger utdelning 4 ggr/år.

Coca Cola är ett bolag som har höjt sin utdelning 52 år i rad. Genom en länk hos Avanza hittade jag en amerikansk sida som har listat 107 bolag som höjt sin utdelning mer än 25 år i rad. Tanka ner pdf dokumentet där och titta igenom själva. Spännande läsning!

Jag köpte Coca Cola för kursen 40,46 USD och vid den kursen är min YOC = 3%.  Varför köpte jag Coca Cola?

1. Andra största aktie i Warren Buffets portfölj.
2. Dippen på nästan 10% inom nån vecka.
3. Utdelningshistoriken, min YOC lär ju höjas för varje år!

Däremot kommer inte mina utländska innehav utgöra en större del av portföljen. Det får inte utgöra mer än 3300kr i utdelningar och det har med skattemässiga skäl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Politikerna är totalt odugliga som inte kunnat se till att detta sköts automatiskt precis som med KF.

Själv kör jag alla utländska innehav i KF så det hela sköts automatiskt.

SparaKlokt sa...

När du menar automatisk, vad behöver jag göra i ISK vid deklarationen?