Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 14 november 2014

Sänka mina courtage kostnader - mål 2015


Till nästa år ska jag sänka mina courtagekostnader ordentligt har jag tänkt mig. När jag tittade igenom mina kostnader för i år upptäckte jag att det är 4 hela sidor av transaktioner och notor. Jag kommer att räkna ut exakt hur mycket jag haft i courtagekostnader och skriva ett inlägg om detta och sätta ett mål för 2015 på hur mycket mina courtage får högst vara. 

Jag har mina depåer hos Avanza och rekommenderar er att öppna ett konto hos dem om ni vill sköta ert sparande själv. Avanza ändrade sina courtage avgifter så nu kan man handla aktier för 1 kr. Jag har valt courtageklassen Mini och räknat ut vilken klass du ska ha.

Vid köp mellan;
Mini            500 - 15 600        0,25%
Small      15 600 - 46 000       0,15%
Medium  46 000 - 143 500     0,069%
Fast Pris  143 500 och högre.  99 kr



12 kommentarer:

Anonym sa...

Blir ju rädd av dina uträkningar

SparaKlokt sa...

Varför, räknat fel eller?

Leif sa...

Hur kan man välja courtageklass hos Avanza? Tror mina depåer automatiskt hamnat på small men det kunde t.ex. vara intressant och ha olika courtageklasser på olika depåer men det kanske inte är möjligt.

SparaKlokt sa...

Du väljer det genom Mina sidor > Min profil > Courtage klasser.

Det du väljer gäller för alla konton i depån.

Rich sa...

Tycker uträkningarna stämmer som de ska.

gjorde en egen uträkning och som du skrivit så går break even precis vid de siffrorna du har angett. Förstår inte vad den anonyme personen syftar till.

Tackar för detta då jag själv hela tiden kört fast pris och gör affärer på under 20k vid varje tillfälle, många pengar har gått till corutage fram till nu.

SparaKlokt sa...

Tack Rich.

Jag har kanske varit otydlig med min text. Ska förbättra den när jag skriver hur mycket min totala courtage blivit för året. Ja det gäller att hitta rätt courtage nivå. 99kr låter inte mycket, men tro mig det är väldigt väldigt mycket....

Anonym sa...

Ok kanske jag som har missförstått men....Vad jag menar hur kommer det sig att ni väljer mini och inte small? När ni gör affärer över 400 annars påfaller ju ett rörligt courtage istället. Tjänar väl mer om ni använder courtageklass small, fast courtage 39:- allt under 26000:-

SparaKlokt sa...

Antag att du gör en affär för 5000 kr i mini. Då blir det ett rörligt (0,25%) courtage på 5000*0,0025 = 12,5 kr

Om du gör samma affär i small tas lägsta courtage = 39 kr.

Det är Avanza som är missvissande med sin information. Om man inte räknar på det så upptäcker man inte det, som du gjorde :).

Anonym sa...

Tusen tack! Har precis börjat läsa din blogg. Bra och kul läsning! Extra nöjd med det här inlägget som jag kommer att tjäna mkt på. Mailade Avanza så sent som i augusti och frågade om Avanza Mini och då blev svaret att det var en separat sida som man fick skapa en separat inloggning till och kunde inte koppla till ISK. Nu är det alltså ändrat och jag hade inte upptäckt det om det inte varit för ditt inlägg. Nöjd! Tack. / A

SparaKlokt sa...

Hej A,
Vad bra att du gillar min blogg, tack!
Jag var inte så nöjd med inlägget, jag skrev ett nytt se http://sparaklokt.blogspot.se/2014/11/dra-ner-mina-courtagekostnader-med-91.html
Bra att du ändrat på din courtagenivå, du kommer spara in en del pengar på det. Lycka till med dina placeringar!!

Anonym sa...

Tack för inlägget, det har hjälpt mig att sänka mina courtagekostnader.

// Anders

SparaKlokt sa...

Glad för din skull att mitt inlägg kunnat hjälpa dig att sänka dina kostnader.