Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 11 februari 2015

Nytt lägenhetsköp - 2 890 000 lite mer detaljer

Jag har bestämt mig att flytta tillbaks till Solna. Känner att jag måste pga privata skäl. Funderar på att skriva in mig i en ny lägenhet nu på söndag om jag lyckas få den. Ringde mäklaren och frågade lite grann och han sade att det är kaos. 2500 intresserade på 125 lägenheter. Kommer åka ut tidigt och ställa mig i kön, räknar med att det kommer vara låååång kö!
Jag köper inte i första hand för att jag göra en vinst, men hellre lägger jag till några hundra tusen extra för att bo finare. Det är viktigt för mig.

Det är några omständigheter som oroar mig;

1. Jag har lägenhet som är värderad till 3 000 000 och inflytt till den jag bokar är 2017. Finns en risk på att bopriserna rasar med -30%. Har mycket lån på lägenheten som jag äger just nu. Vad tror ni, kan det rasa 2017?

2. Har en del pengar i börsen och det skulle inte vara roligt om både bopriserna och börsen rasar samtidigt, att börsen rasar med -40% till 2017. Nån analys på det?

3. Finns risk med att jag blir av med mitt jobb 2016 maj, där har jag garderat mig med att teckna en försäkring.

Det jag kan göra är att minska mitt aktieinnehav för att gardera mig lite grann. Jobbet kan jag inte påverka just nu och bopriserna skulle jag inte kunna påverka.

Vad skulle ni gjort och har ni några förslag? Detta är typisk, kapitalist/I lands bekymmer och jag tar mig ur detta, men ändå?




5 kommentarer:

Henning Hammar sa...

Tack för att du beskriver situationen mer utförligt. Här är mina tankar om det hela:

Som du kanske vet så investerar jag efter konjunkturen. Traditionellt sett så går både bostadspriser och aktiepriser ner i lågkonjunktur. Vår högkonjunktur toppar troligtvis 2016-2017 om vi kollar på det historiska mönstret. Vet också flera som spår att börsen toppar under 2016 (bl.a. Kavastu), vilket stämmer överens med min bild. Kollar vi på hur bostadspriserna utvecklade sig i USA så gick dessa upp med ca 20-30 % under de sista åren Det är vad som hänt i Sverige sedan 2012. Husprisbubblan sprack i början av 2007, börsen toppade under sommaren 2007. Tror att om vi kommer att se ett bostadsprisfall så kommer det att komma de närmaste åren. Men detta är bara spekulationer. Men om jag var dig skulle jag inte sätta mig i en sådan sits, då det finns en risk alla dina tillgångar kan vara på sin lägstanivå under 2017-2018.

Henning Hammar sa...

Och se det höga intresset som en signal på ett bubbelbeteende!

SparaKlokt sa...

Tack för kommentarerna. Allt får gärna brista efter det att jag flyttat in i lägenheten. Jag e rädd för att det kan hända innan det. Ett annat fall kan vara att jag säljer min lägenhet nu och flyttar in i en hyreslägenhet. Tills den nya är färdig, då har jag garderat mig.

Anonym sa...

Varför är du orolig om börsen rasar? Hade du tänkt använda de pengarna till något?

Att bomarknaden rasar förstår jag oroligheten över.. Att säkra upp skulle vara att köra hyreslägenhet.. En lite ovanlig lösning kanske skulle vara att försöka få din lägenhet såld men i köpet ingår att du får hyra lägenheten fram tills 2017.. Är bristen stor på lägenheter går säkert någon med på en sådan deal..

Leif sa...

Jag tror att både börsen och bostadsmarknaden kommer att krascha innan 2017. Hur mycket är svårt och sia om men 30-40% är nog det minsta. De strukturella problemen från finanskrisen 2008 löstes ju aldrig utan ekonomierna har bara dopats med nollränta och nu minusränta. Självklart kommer det förr eller senare en räkning för detta som måste betalas.