Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 5 februari 2015

Utdelningshöjningar +52%!

Nordea är på topp med en utdelningshöjning på 52% av mina innehav. Resterande höjningar ligger mellan 18% till 8,2%. Det ser bra ut för mina YoC tal. Nyckeltalet Yield on Cost kan användas för att beräkna hur mycket avkastning du får idag på utdelningen mätt mot dina inköpspriser på aktien. Nyckeltalet tar ingen hänsyn till dagens kurs av aktien utan enbart snittkursen på dina köp. Jag gillar nyckeltalet väldigt mycket, då det visar hur väl dina köp är gjord kontra utdelningen och utdelningstillväxten. Jag ser det som att man sätter in pengar i banken och räntan (Yield on Cost) kan stiga eller sjunka för varje år. Så Nordea har höjt min sparränta med hela 52%!
Jag väntar febrilt på Ratos rapport då det är en av mina större innehav efter Qliro. utdelningar nedan.

Nordea       +52 % till 5,77 (3,79)
Fortum       +18%  till 1,30 (1,10)
Investor     +12,5% till 9 (8)
Swedbank  +12 % till 11,35 (10,10)
Castellum  +8,2%  till 4,6 (4,25)
Avanza      -12,5%  till 7 (8)

Väntar på:
Industrivärden
Ratos
Coca Cola
IBM
Bonheur
Statoil
HM

"A goal without a plan is just a wish"

2 kommentarer:

Aktienovisen sa...

Inte sett att även du har IBM i portföljen förut. Hur ser du på deras framtid? Jag äger dem också och börjar bli osäker ifall de har vad som krävs för att konkurrera ordentligt på Cloud marknaden. Med ett stort varsel nu också så känner jag att jag måste läsa in mig mer. Hur ser du på dess framtid? :)

SparaKlokt sa...

Jag har inte gjort en större analys, men köpte när IBM föll kraftigt efter en viss nyhet. Ville även få en exponering mot dollarn. Nu har dollarn stigit. Warren Buffett storköpte och det är väl hans topp 5 största innehav. Så länge Buffett äger IBM äger jag :).