Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 2 mars 2015

En vän har stor summa pengar i sparkonto - se mina rekommendationer

Träffade en gammal kompis från högskoletiden runt 2001. Vi hade inte träffats på ett tag och kom in i börssnack. Han har just börjat komma in i det här med placeringar och jag gav honom rådet att inte gå all in på en gång. Fördela insättningarna över flera antal månader framöver för att gardera sig för en börsnedgång. Han nämnde att han har en stor summa pengar i ett vanligt sparkonto och jag rekommenderade honom ett antal alternativ istället för sparkontot, visserligen är det större risk än ett sparkonto. Å andra sidan så tycker jag att risken e värd att ta då han kommer ha dem längre än 1 år. Se nedan vilka placeringar som jag rekommenderade honom;

Hedgefonden - Brummer MS
Hedgefonden - Atlant Stability
Obligationsfonden - Catella Avkastning
Räntebevis
Preferensaktier Ratos Pref, Akelius Pref, Hemfosa Pref

Vad tycker ni?
Har jag missat att rekommendera nåt mer?


3 kommentarer:

Stefan Thelenius sa...

Ser väl ganska bra ut men jag är lite tveksam om fonderna kommer att prestera bättre än ett bra sparkonto de närmsta åren.

Högre risk men chans till bra avkastning är nog en blandning av preffar och räntebevis och de som du nämner får väl anses stabila, speciellt Ratos.

Jag har precis startat en portfölj för bilsparande där risken är lite högre men rimlig i mitt tycke som avkastar drygt 5%.

Redaktionen sa...

En annan bra rekommendation är billiga indexfonder. 75 % Aktier, 25 % räntor. Catellafonden är dyr men har varit bra. Kanske Spiltan ränta istället ? Du gillar preferensaktier, det är kul. Men är det verkligen vad din vän bör ha ? Portföljen är väldigt lågrisk, vilket är lämpligt om man endast är kortsiktig.

SparaKlokt sa...

Just den här rekommendationen som jag har föreslagit är istället för ett sparkonto och preferensaktier är som en krydda i det.