Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 17 mars 2015

Köper in ETF fond Blackrock Municipal Income (BLE) - 300st

Köper in ETF fond Blackrock Municipal Income (BLE) - 300st, som är en börshandladfond. Börshandlad fond är en fond som handlas som en vanlig aktie över börsen. Jag har köpt in BLE i min bolåneportfölj, somj ust nu ger  en direktavkastning på 6,38%. Det är min första ETF fond och det skall bli intressant att följa den och självklart kommer jag att kolla in andra liknande fonder. Fonden ger en utdelning varje månad och senaste året har den gett 0,08 $, uträknat till svenska kronor blir det 0,692kr. Min månadsutdelning blir då  207,6 kr som nästan täcker min räntekostnad för hela bolånet jag tagit. Om jag hittar några sådan schyssta ETF fonder så blir det nog bra.

Har ni några tips?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Marcus Hernhag innehar flera ETF, kolla på hans sida. Annars verkar dom flesta utländska "dividend"-bloggarna ha SDIV. Tryggframtid-bloggaren har BFK.

SparaKlokt sa...

Tack!!
Ska kolla in dem. Äger du själv några?

Roope sa...

Global X SuperIncome Preferred ETF (SPFF) Fokus på preffar, ingen märkbar tillväxt men den delar ut cirkus 7,2%

SparaKlokt sa...

SDIV, BFK och SPFF är några andra ETF fonder som jag kommer att titta närmare på.

Anonym sa...

Här är en lista med högutdelande ETF:er att botanisera bland Best dividends. BLE, som du redan har, är en s k closed end fund, det är inte riktigt samma som "vanliga" ETF:er.
//V-a

SparaKlokt sa...

Tack så mycket för den listan!