Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 19 december 2014

Fått 200 000 kr i bolån nu

Nu har jag fått 200 000 kr i bolån. Tanken är att jag ska slå räntan och sen amortera bort det via vinsten. Kommer att redovisa det här. Jag har placerat pengarna i Räntebevis, Hemfosa Pref, Klövern Pref, Ratos Pref, och Akelius Pref. Den ränta jag bör slå är 1,33 % efter skatt (0,7*1,90) plus 0,27% i avkastningsskatt. Det innebär att jag måste få en avkastning på mer än 3200 kr på mina lånade 200 000kr.

Vad tror ni, slår jag det?
Vilka andra investeringar bör slå det?

3 kommentarer:

Redaktionen sa...

Vad du gör är att du höjer risken. Har du låg risk är detta vettigt, för låg risk är risken att inte vinna.
Men se upp, går ett eller flera av bolagen å får betalningssvårigheter förlorar du. Går räntan på dina bolån upp förlorar du, osv ... Identifiera vilka risker du har. Räkna sedan på om det är värt de tusenlappar du tjänar. Men det är inte omöjligt att du går plus.

Anonym sa...

Du lånar alltså till "spel".
3200 av 200000 är 1,6% och om den räntan är konstant så kommer dina val högst troligen att slå det.
Riskerna är att någon av preffarna blir förlorade vilken får anses som mycket låg med hög påverkan och att räntan höjs vilken får anses som låg med relativt låg påverkan.
Varför inte välja ett par (4-6) höga utdelare i stället för preffarna där du då har chans till kursökning utöver en förväntad utdelning som täcker din ränta.

SparaKlokt sa...

Jag tar väldigt låg risk med mina preferensaktier och räntebevis. Om det visar sig att jag inte klarar av att slå den räntan så säljer jag av allt och amorterar av lånet. Jag är säker på min sak att slå bolåneräntan. Målet är 4% och det innebär ungefär att jag går 5000 plus som jag amorterar. Nästa år blir det mindre lån och mindre ränta förutsatt att det är lika lågt. Om räntan höjs så höjs även stibor räntan som påverkar räntebevisen. Anledningen till att jag inte väljer höga utdelningsaktier är för att dessa har större risk än de innehav jag valt.