Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 19 mars 2010

Storbankers sparkonton

De 4 storbankernas rörliga sparräntor är väldigt låga och man bör skaffa sig ett bättre sparkonto.

Handelsbanken Framtidskonto 0.85%
Swedbank Framtidskonto 0.85%
Nordea Förmånskonto 0.10%
SEB Sparkonto 0.10%

Jag kan tänka mig att det är väldigt väldigt många som sitter på dessa konton och det är helt onödigt att bidra dessa banker med mer pengar....

Mina rekommendationer är att skaffa sig konton hos Akelius 4%(ingen insättningsgaranti) och Sparkontoplus 2,25%. Jag rekommenderar även att binda pengar på 3 år hos Akelius som ger sammanlagt en ränta på 19%.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du anser att det är ok att sätta in sina sparade slantar hos Akelius, trots att de inte omfattas av insättningsgarantin?
Själv skulle jag aldrig ta den risken...
AkiH

SparaKlokt sa...

Hej AkiH,

Ja jag tycker att det är OK att sätta in sina sparade pengar hos Akelius. Det finns en maxgräns på 50 000kr som man kan sätta in utan insättningsgaranti. Akelius har haft sina sparkonton i 30 år och är ett välrennommerat företag. Det finns alltid en risk för konkurs, men den risken tycker jag är väldigt liten.

Mvh SparaKlokt.

MAN_DIZEL sa...

Jag håller med om att man inte skall stirra sig blint på de fyra stora som gillar att äta upp dina sparpengar. har du 100 000 på sparkontot får du hela 100kr i intjänad ränta hos SEB. Kan jag med 10 minuters anstängning ändra till 3% får jag hela 3000 mer på kontot efter 1 år. Sen kan jag hålla med om att värdesätta insättningsgarantin om man har lite större summor att leka med. :)