Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 5 juni 2013

Ratos preferensaktie ger 6,8%

Har precis läst Ratos prospekt angående teckning av preferensaktier som ger en effektiv årsränta på 6,8%. Detta gör Ratos för att få likvida medel för sina förvärv av Nebula, HENT och delvis Aibel. Jag själv kommer teckna detta hos min väns, min egen, min brors och mina kusiners portfölj till ett värde på 100 000kr. Så min rekommendation till mina läsare är att teckna detta. Läs mer på www.ratos.se. Sista anmälningsdag är 13 Juni.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är "effektiv årsränta" som du skriver eller "effektiv årsavkastning" som Ratos skriver (defintion på begreppen)?
För 100 kr utdelning på en aktiekurs på 1750 kr blir inte 6,8% (men om man räknar 4 år framåt i tiden hamnar man i närheten).

SparaKlokt sa...

När Ratos gör "inlösen" på preferensaktierna så köper de in dem dyrare än 1750kr. Då blir det nog 6,8%. Jag har inte räknat på det exakt, men litar på prospektet.