Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 1 april 2010

Investeringscykeln


Igår fick jag hem Aktiespararen nr3 och läste igenom den. Artikeln om investeringscykeln av Mats Jonnerhag tyckte jag var riktigt bra. Jag själv har börjat bygga mina egna investeringar genom att "läsa av" investeringscykeln. Skribenten menar att cykeln just nu befinner sig på "halv 12". Jag håller med honom för råvarupriserna har stigit och det har även aktiekurserna gjort. Sedan 24 Nov 2008 har OMX30 stigit med hela 80%, på drygt 1,5 år. Se bild nedan.


Om man jämför med förra krisen så tog det 2år för OMX30 att stiga med 80%. En hel cykel från topp till botten brukar i snitt ta 5,4 år (mellan 3-7 år). Så just nu är 1,5 år förbrukat och det återstår 4 år tills det har nått botten enligt cykeln. Jag är positiv till börsen och tror på uppgång både 2010 och 2011, men kan inte förvänta mig samma uppgång som den senaste på 1,5år. Det är nog även dags att skifta om till råvaror.

I februari 2010 var inflationen, mätt som den årliga förändringen i konsumentprisindex (KPI) 1,2 procent (0,6 procent i januari 2010). Reporäntan 0,25%.

Inga kommentarer: