Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 6 april 2009

Bästa Sverigefonden




Se ett nytt inlägg om bästa Sverigefonden

Alla fonder finns hos nätmäklaren Avanza. Alla mina portföljer finns hos Avanza, som jag tycker är den bästa nätmäklaren.

Jag tänkte visa er en jämförelse som jag har gjort mellan olika Sverigefonder. Jag har själv alltid förespråkat att investera i Avanza Zero om man skall välja en Sverigefond till sin aktiedepå, kapitalförsäkringsdepå eller ppm depå.

Varför skall man då välja Avanza Zero?

En enda anledning; Den är gratis och ger bästa avkastningen!!
Om den är gratis borde den ju inte vara så bra??!

Låt mig visa med min jämförelse ovan.

I min första bild har jag valt fonder från svenska storbanker som SEB, Handelsbanken och Nordea, oberoende betyg. Det man kan läsa av är att Avanza har bästa "avkastningen".

I min nästa bild har jag valt ut fonder med de bästa betygen från http://www.morningstar.se/, med kategorin sverigefonder. Jag har valt 1 år som jämförelse period. Det man kan läsa av är att Avanza har bästa "avkastningen".

Förvaltningsavgifter
Nordeasverigefond 1,42%
SEB Sverige Chans/Risk 1,3%
Handelsbanken Sverigefond 1,5%
HQ Svea 1,45% plus säljavgift
Swedbank Robur 0,5% plus köpavift 5%

I http://www.morningstar.se/ sökte jag på alla Sverigefonder som finns och resultatet vart 100 olika fonder!!!

Behövs det verkligen så många fonder?

Så länge dessa företag tjänar pengar på folk som inte vet vad de investerar i kommer de att alltid finnas.......

Inga kommentarer: