Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 20 februari 2012

Mitt val av avtalspension

Pensionen är uppdelad i 4 delar. Inkomstpension, Premiepension, Avtalspension och Individuellt privat sparande(IPS). Jag är privatanställd tjänsteman och tillhör ITP avtalet. Ovan kan ni se mina val. Jag har valt Alecta i både traditionell försäkrings och fondförsäkringsdelen och har även valt återbetalningsskydd och dessutom familjeskydd. I traditionell försäkring är du garanterad en viss grundpension. Bolaget bestämmer hur dina pensionspengar ska placeras. I fondförsäkring är det du själv som bestämmer i vilka fonder dina pensionspengar ska placeras och hur högrisk du vill ta. Mitt val av Alecta är jag riktigt nöjd med(se avkastning på bilden ovan), däremot funderar jag byta till ena delen till fondförsäkring då jag tror att det är läge att välja något med mer risk. Jag skall kolla runt lite fakta innan jag väljer vilken fond och bolag jag väljer. Jag skall försöka undvika flyttavgift och välja bolag med bra fonder, låga avgifter och höga morningstar betyg. Återkommer mer om detta.

Återbetalningsskydd innebär att dina efterlevande får den ITP-pension som du har tjänat in, om du själv skulle avlida innan eller under tiden pensionen betalas ut. Återbetalningsskydd väljer du i ITP-valet.


Familjeskydd är en extra pension som du kan lägga till i ITP-valet. Det innebär att ett månadsbelopp betalas ut tilldin familj om du avlider innan du har gått i pension. Familjeskydd väljer du i ITP-valet.


Jag har både valt familjeskydd och återbetalningsskydd. Då jag tycker att det är viktigt att säkerställa att min dotter har det riktigt bra ekonomiskt ifall jag skulle avlida. Jag ska kartlägga exakt hur mycket min dotter skulle fått ifall jag avled.

Inga kommentarer: