Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 16 februari 2012

Smartbudget -- ser riktigt bra ut


Jag har nu skapat ett konto hos smartbudget och kommer att försöka att använda detta varje månad och redovisa min privatekonomi med intäkter och utgifter varje månad. Som jag skrev i mitt förra inlägg så skall jag granska mina kostnader och redovisa hur jag gör i bloggen. Det är typ kostnader som försäkringar, abonnemang, el, olika konton, fackavgifter, mat och nöjen, ja i princip alla mina kostnader som jag skall gå igenom och försöka att minska eller ta bort kostnaden helt och hållet.

Lite helt annat då, idag så ringde en gammal kompis från universitets tiden från Indien. Han har en ledande befattning och delägare på företaget Indpro och jag vart riktigt riktigt glad när han hörde av sig faktist. Han jobbar med IT och är nu bosatt i Indien. Efter samtalet så tänkte jag på min idé om PPM rådgivning som jag har haft. Om han vill vara delaktig i den idén genom att låta någon i Indien göra hemsidan. Vi får se hur det blir med den saken för jag blir inte alls glad när jag läser hur mycket PPM förvaltningsbolagen tar betalt och presterar som de gör. Jag har en idé om att granska dessa bolag och vara kritisk mot dem, sen så startar jag kanske en hobbyverksamhet själv eller gör en gratis tjänst inom PPM Om jag tar betalt så ska det vara väldigt billigt och prisvärt.

Idag lunchade jag med en annan gammal universitetskompis och han jobbar på grannföretaget. Vi brukar luncha ibland och diskutera ekonomi och sånt. Det jag nämnde idag var att hitta företag som kommer att vara värdeaktier inom 10 år och ge en stabil utdelning, som exempelvis HM är idag. En sån sektor tror jag är dagens internethandels företag som exempelvis tretti och cdon. På tv4s ekonominyheterna så nämndes just detta om att 5% av handel görs via nätet. Den siffran tror jag växer markant under närmaste åren.....

Inga kommentarer: