Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 21 februari 2012

Mina intäkter och utgifter



Så här ser budgeten ut just nu för mina intäkter och utgifter. Försöker att lägga in alla siffror så gott jag kan i smartbudget . Jag har gillat det jag sett av programmet hitills, men kommer nog att ha med egna diagram i bloggen med tillgångar och skulder mm, som komplement till smartbudget.

Satt och kollade på ekonominyheterna ikväll och där nämndes det att vi spelar bort 42 miljarder kronor, vad jag förstod var det vad svenska spel omsätter per år. Det innebär 5000 kr per person som är över 18 år i Sverige!!! Sjukt alltså.....

Kan nämna att jag själv brände 1990 kr nyss då jag köpte 2 röda barstolar till min nya lägenhet, kanske lägger ut nån bild här när jag får dem. God Natt så länge och Sparaklokt ;).

5 kommentarer:

Magnus sa...

Skönt du är på banan med bloggen igen nu :)
Räknade själv ut bensinkostnaden för förra året, 16000kr, sjukt nöjd att den var så låg :)

/Magnus

Goran sa...

Äter du ingenting? :-)

Anonym sa...

Ser att du lägger 10 195:- för att bo per månad. Det är ganska mycket det. Bara för att bo. Det ser svettigt ut om du blir av med jobbet och när tiden för den extra inkomstförsäkringen har löpt ut? Du måste kanske sälja i såfall?

Tycker att jag saknar några saker:

* Dagisavgift (du har inkommande barnbidrag, så du bör ha utgifter också, antagligen fler än dagisavgift)
*El
*Tele/mobil/fast tele/internet/kabel/satellit/TV-licens
*Tidning/prenumeration
*Mat
*Hemförsäkring
*Kläder
*Nöjen
*Semester
*Frisör
*Bolaget/Krogen
*Tandläkare

*Möbler/”hemkrafs” (gardiner, persienner, mattor, blommor, dukar, glas, armatur osv)

Här kan du få input på nivåer:
http://www.konsumentverket.se/sv/privatekonomi/Budget/budgetkalkylen/

Nivåerna stämmer inte på mig, men om man inte vet vilken nivå det verkligen är så är KoV siffror något att utgå från och sedan modifiera. Det är väsentligt bättre än att ha 0:- i budgeten för att sedan undra vart alla pengar tog vägen.

SparaKlokt sa...

Magnus: Ja jag har kommit igång med bloggandet igen efter en timeout. Jag måste också ner med bensinkostnaden.

Goran: Jo jag äter alldeles för mycket faktiskt :). Jag ska se till att lägga in detta i budgeten.

Anonym: Jag har inte lagt in all budget än faktiskt, men ska så snart som möjligt göra det.
I budgeten så har jag skrivit att det är en utgift på totalt 10195 för boendet. Där ingår amortering på 1100 kr och räntan är brutto beloppet. Så kostnaden för boendet blir egentligen totalt 7589 kr.

Anonym sa...

Förvisso, men var är posten för underhåll/förslitning av lägenheten?
Kom ihåg att lägga till den i budgeten - ca 800 kr/mån för en BR 2 rok eller 3 rok är en rimlig nivå, ger 100 000:- i renoveringspott efter 10 år. Men det är "ikea-standard" vi talar om då.