Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

lördag 10 mars 2012

Min löneutveckling 59%



Snart är det dags för lönesamtal igen och jag är taggad och hoppas på en schysst löneförhöjning. Jag har haft en väldigt bra löneutveckling och har höjt min lön med 59% på 6 år sen jag började jobba efter examen. Jag har aldrig förberett mig för ett lönesamtal och kommer att göra det den här gången. Kommer att söka på nätet hur man skall förbereda sig mm. Om ni har tips så får ni gärna tipsa mig. Är med i Unionen så kommer att kolla deras information och nätet så klart.

Ska fortsätta kolla på Palermo - Roma (fotboll) matchen. Jag har tippat att Roma vinner och att det blir över 2,5 mål. Har börjat att tippa på dem matcher man ser live då det blir lite mer spänning.

4 kommentarer:

Magnus sa...

167% på 12 år om jag minns rätt :)

Y sa...

Det finns en snubbe som heter Ramit Sethi. Han har olika produkter där han lär ut strategier för hur man blir så lyckad med sin karriär som möjligt, något som eventuellt förhoppningsvis leder till "drömjobbet". Han snackar om, förutom så klart lönesamtal och hur man förbereder sig för detta, också om nätverking, jobintervjuer och allmänt om hur man visar att man är en stabil och kompetent tillgång för företaget.

Även om du inte känner dig villig att betala för hans produkter kanske du kan hitta små guldbitar från hans youtubekanal http://www.youtube.com/user/ramitsethi/videos .


Jag skulle ge tipset att samla ihop korrespondens du haft med din chef där din arbetsförmåga berömts, eller bara korrespondens som du tycker kan hjälpa förmedla ditt värde i allmänhet.

SparaKlokt sa...

Magnus: Det låter väldigt bra ju. Så om du hade 20 000 kr i lön år 2000 så bör du nu ha 20 000 * 1,67 + 20 000 = 53 400 och det är väldigt bra.

Vanderay. Kommer att kolla upp den du nämner. Tack för tipset. Jag ska i alla fall skriva upp stödord i ett a4 papper när jag skall ha samtalet.

Anonym sa...

59%, det låter som att jag är dig hack i häl. Jag har jobbat i 5 år i IT-branschen. Gick in på 22000 kr/mån år 2007 och 30000 i slutet av 2011. Vid mitt senaste lönesamtal hade jag löneanspråk på 34000 och gick därifrån med 33000. Alltså en ökning med 10% på ett år och 50% på fem år. Med tanke på att jag aldrig läste klart min kandidat så är jag rätt nöjd. Precis som du är jag helt inställd på att ha ett stort sparande för att kunna gå i pension/gå ner i arbetstid tidigare, runt 50 låter som en bra ålder.