Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

söndag 23 december 2012

Analys del 2 inför 2013, Konjunkturen




Senaste prognosen från konjunkturinstitutet visar att konjunkturbarometern har stigit några enheter. Kan det här vara en vändning i konjunkturen eller är det bara tillfälligt och en inbromsning av den nedåtgående trenden?


"Barometerindikatorn återhämtade sig i december och steg med närmare fyra enheter, från 86,0 i november till 89,6. Den ligger dock fortfarande drygt tio enheter under det historiska genomsnittet och indikerar att tillväxten i svensk ekonomi är betydligt svagare än normalt"

Även om konjunkturen visat nedåtgående siffror så har inte börsen reagerat sig på detta. Det skrämmer mig att det inte varit ett fall för börsen. Vid slutet av 2008 så hade börsvärdet sjunkit väldigt mycket och vid början av 2009 så steg det kraftigt. Se bilderna ovan. Jag tror ändå att det kommer bli ett positivt år för börsen nästa år och kommer att göra mina investeringar efter det. Jag kommer redovisa min placeringstrategi senare.

Jag brukar använda mig av Urban Bäckströms bok "Dags att köpa aktier?", som uppslagsbok. Han skriver att konjunkturen är indelad i 4 faser.
I fas 4 "Bear-marknaden går mot sitt slut. Sent i denna fas kan Bull-marknaden inledas, enligt det historiska mönstret. Trots att vinsterna i bolagen ännu inte börjat stiga har ofta stämningsläget redan ändrats på aktiemarknaden. Inte minst har detta skett eftersom räntorna vanligen sjunkit ganska mycket i denna konjunkturfas.

Det konstiga är att vi inte har haft någon Bear-marknad. Kommer den i år eller?

Inga kommentarer: