Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 26 december 2012

5 tips till en läsare



Jag fick ett mail från en läsare häromdan som ville bolla idéer med mig. Se mina tips som jag gav läsaren. Vad tycker ni? Gav jag läsaren rätt tips? Vad skulle ni ha gett för tips?

Hej Sparaklokt

Tänkte mest säga hej och höra om du skulle vara intresserad av att bolla lite ideer. Jag tycker att vi ligger ganska mycket på samma nivå och känner igen mig mycket i vad du skriver. Jag driver eget företag och har en del av företagets pengar på banken till låg ränta. Jobbar nu på att bygga upp kapitalförsäkringar där jag tror och hoppas kunna investera företagets pengar och slå banken 2% ränta. Jag satsar både privat och i företaget i stabila direktavastande aktier men man våga inte ha alla pengar i aktier. Hade precis bestämt mig för att lägga en del i Brummer MS fond och såg att även du använt dig av den och Excalibur. Det borde väl kunna vara betydligt bättre att parkera pengarna i de två fonderna istället för ett räntekonto på banken. Risken man tar är kanske om Brummer skulle vara en Madoff:)

Sen var det intressant att läsa om räntebevisen du använde dig av. De har jag faktiskt inte läst så mycket om och hoppas du skriver med ingående om det sen.

Mvh
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,

Tack för ditt mail.

Tycker att du skall först o främst skaffa dig ett ISK konto istället för KF konto. Du kanske har det för att det är ett företag eller?

Jag har helt slutat att spara i bankkonto faktiskt. Det ger mig kanske 3,5% och sen är det ju skatt på det, så det blir inte mycket kvar.

Om du vill "parkera" pengarna så har jag en del ganska bra alternativ som ger dig mellan 4-6% avkastning och ibland mer. Sprid riskerna mellan dessa produkter:

1. Hedgefonden Brummer MS, men köp det via deras egna sida för då betalar du ingen köp avgift. Det kan dröja en tid att köpa/sälja så kolla upp detta för hur länge du vill kunna "parkera".
2. Hedgefonden Atlant Stability 7% avkastning i år!
3. Obligationsfonden Catella Avkastning.
4. Hedgefonden Excalibur. Det kan ta en tid att köpa/sälja kolla upp det.
5. Olika Räntebevis. Finns en risk att förlora pengar, men jag har satt en gräns att om ett bevis går ner under 90 kr så säljer jag det. För köparna/säljarna har koll på den risken och det speglar sig på kursen se bara på Nokias räntebevis. Om du vill bli inbiten trader med räntebevis så kan man öppna ett konto hos Standard and Poor och följa bolagens rating. Det har jag gjort.

Hoppas du fått ett bra svar!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för ett riktigt bra svar. Hoppas det är lite ok med motfrågor:)

Jag har KF i företaget för där får man inte ha ISK men även privat har jag KF. Jag ser inte riktig fördel med ISK mer än att man har rösträtt.
Angående Brummers egna sida så tar de en avgift på vad du har på kontot istället (tror det var 0.6% varje år). Det blir ganska mycket pengar om man sparar långsiktigt. Köpa Brummer via Avanza eller Nordnet kostar 1% på köpesumman men sen kan man äga den hur länga man vill utan extra avgifter. Om jag således parkerar pengarna länre än ett år så borde jag tjäna på det.
Annars gillar jag starkt din mix för att parkera pengar och jag hoppas kunna lära mig mer om räntebevisen. Låter spännande att trada räntebevis.

Bankens "rådgivare" tar bara 5000:- per år och ska hjälpa mig investera pengarna. Jag tror bankerna lurar otroligt många. De har avgifter på sina depåer och sen avgifter på sina fonder osv och en rådgivare jobbar inte för mitt bästa utan för bankens bästa, blir riktigt arg när jag ser hur de mjölkar privatpersoner och ger sken av att de "hjälper dig".


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej
Jo men det finns fördelar med ISK. Finns bra beskrivet på Avanza exempelvis.

När det gäller Brummer. Så har du fel. Förvaltningsavgiften är den samma överallt. Det är vad fonden tar ut. Sen tar Avanza ut en köpavgift. Annars låter det konstigt tycker jag. Jag har gjort så i alla fall. Köpt via Brummer.

När det gäller din bank så lyssna verkligen inte på dem. Gör som du gör, lär dig genom att ta reda på själv.

Jag satsar mycket på sidan nu. Finns det nåt du saknar eller skulle kunna förbättras?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Angående Brummer så är det tyvärr så att för kapitalförsäkring i företag så tar de en avgift på 0,65% om man har under 500k och 0.25% om man har över 1m. http://www.brummer.se/Documents/Swedish/Dokumentarkiv/Prislista_försäkring.pdf
Det kanske inte finns samma avgift som privatperson och ISK, det vet jag inte.
Jag gillar verkligen dina portföljer och att man får följa dina investeringar. Du kör med helt öppna kort och jag tror det är vad läsarna vill ha. Du redovisar både bra och dåliga beslut och analyserar. Fler portföljer och fler "live case" hade varit kul. Du får kanske gör ett case av mig sen :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer: