Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 21 december 2012

Veckans blogginlägg, Aktiefokus





Varje vecka skall jag redovisa det bästa blogginlägget som någon av mina ekonomiblogg kollegor har skrivit. Den här veckan vill jag länka till Aktiefokus, till deras djupa analys av Avanza vs Nordnet. Mycket läsbart!

Beskrivning av sidan;

Syftet med webbplatsen är att lära och utveckla sig att göra bra fundamentala analyser av noterade bolag och därför vill vi gärna ha en dialog med läsaren. Vi använder det vi skriver till att bli en slags reflektion och utifrån den kan vi lära oss mer. Det är svårt med självreflektion om man inte skriver ned det. När något väl är nedskrivet, varför då inte putsa till det och släppa det som ett ordentligt inlägg om det är en analys eller en recension om det är en bok?
Vi korrläser varandras inlägg, vi försöker leverera kvalité när väldigt många inlägg på vissa bloggar mer är till för att dra trafik. Den dagen man tycker det är tråkigt så kommer det att upphöra med inlägg och det syns ganska tydligt när vi tyckt det varit kul att skriva och inte.
Ytterligare en punkt som är väldigt viktig med bloggar är att Aktiespararna tappar i medlemsantal och den lilla aktieägarens röst blir bara svagare och svagare. Utöver det så finns det fler och fler skojare (vi har också blivit kontaktade av sådana). Det här är något som absolut behöver belysas och man behöver göra sin röst hörd. Att ha en välbesökt blogg, med välskrivna inlägg och unika reflektioner ger tyngd när man kontaktar mindre bolag. Vi har inte utnyttjat detta nämnvärt än, men det är ett faktum och förhoppningsvis något vi kommer att använda mer. Inte minst på t.ex. de få stämmor vi har tid att delta på.

2 kommentarer:

Kenny sa...

Kul att få bli veckans inlägg, ska försöka se till att upprepa det efter julskinkan och Tomten! Trevlig blogg du har själv förresten, jag hade inte hittat till den tidigare men har hunnit se mig omkring lite nu :-)

SparaKlokt sa...

Hej Kenny,

Jag gillade er analys som sagt och ni gör verkligen professionella analyser. Jag gör inga aktieanalyser som ni gör, men tänkte börja göra det på de bolag som jag investerar i.