Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 20 december 2012

Ränta från räntebevisen 1118 kr


Igår fick min vän utdelning på sina räntebevis som han äger i sin portfölj. Totalt 1118 kr på ett kvartal och det är en snittränta på 4,95% på ett år. Kommer att skriva mer om räntebevisen och hur det funkar senare i bloggen. Jag tycker själv att räntebevisen är en bra produkt att handla med. Jag handlar med räntebevis istället för att ha pengarna i ett sparkonto. Det ger mig mer i avkastning. Jag slipper även att betala lika mycket skatt. Du kan handla räntebevisen hos Avanza.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur har underliggande aktie utvecklas då?
Du har väl risk där också när räntebeviset löser ut?

/Magnus

Anonym sa...

Det spelar ingen roll hur aktien utvecklas så länge bolaget inte går i konkurs.

Själv hade jag räntebevis för ca 100.000kr men har nu sålt av alltihop efter senaste räntesänkningen då värdestegringen på bevisen själva har varit nästan 10% i snitt. (Förutom räntan) Jag har svår att se ränta gå mycket mer neråt så jag ser inte längre någon större uppsida.

SparaKlokt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SparaKlokt sa...

Jag har ett konto hos Standard & Poor så jag har koll på företagens kreditvärdighet. Om kursen går under 95 kr för ett räntebevis så säljer jag av det. Det innebär att kreditvärdigheten och osäkerheten kring företaget är stor.