Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 11 januari 2013

Avkastnings mål med mina portföljer

 

Jag har ett antal portföljer som jag förvaltar eller rådger till släkt och bekanta. Se portföljerna nedan:

Min väns portfölj. Jag har en vän som har förtroende för mig och vi har kontakt varje månad angående hans portfölj. Portföljens värde var 600 000 kr i juli 2012 när han började ta råd av mig och han gör köpen själv efter mina råd. Målet är 5% avkastning som han ville ha, men jag tycker själv att det är för lågt satt.

Min dotters portfölj. Min dotter är just nu 5 år och det är jag som förvaltar hennes pengar. Varje månad sätter jag in 525 kr och det är en väldigt långsiktig portfölj, minst 15 år om inte mer. Exakt när hon kommer att få pengarna beror på om hon har ärvt  "ekonomigenen" från mig eller inte. Mitt mål är att ge en avkastning på 8%.

Min brors portfölj. Min bror är just nu 17 år gammal och jag fick ta över portföljen 2008-10-27. Målet är körkortet och kontantinsatsen till en lägenhet. Målet är satt till 10% när jag tog över det. Jag har kvar målet, men tycker att det är för högt, med tanke på risken som jag tar.

Min IPS portfölj. Långsiktigt sparande till min egna pension. 12 000 kr/år är avdragsgillt och jag försöker att spara lika mycket per år. I ett IPS konto ska man inte spara mer än 12 000 kr/år. Målet med portföljen är 8%.
 
Min portfölj hos Shareville. Har öppnat ett eget konto och följer själv proffsens bästa portföljer.
 
Alla portföljer är hos Avanza som jag anser är den bästa nätmäklaren.

2 kommentarer:

Property investor sa...

Ska inom 2 månader sätta upp sparande till mina 2 flickor.

Min tanke är att välja ut 6-7 bolag med hög direkt avkastning i Sverige och USA.

Hur skulle du rent praktiskt göra inköpen?
* Frekvens
* Köpa ett bolag åt gången eller samtliga

Behöver hitta en bra systematik eftersom detta skall genomföras under minst 20 års tid.

//Property investor
En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

SparaKlokt sa...

Hej Property investor,

Jag vet ju inte all fakta, så därför gör jag några antaganden.

Vi säger att du har 100 000 kr.

Jag skulle sådana fall dela upp dessa på 15 månader. Det innebär ungefär 6500 kr i månaden.

Sedan skulle jag investerat i Avanza Zero 6500kr/ månad tills beloppet kommer upp i 20 000kr och sedan sålt av Zero och investerat i någon aktie. Anledningen är för att courtagen inte ska bli för mycket andel av beloppet. Under tiden som pengarna "vilar" kan de vara på nån bra hedgefond eller räntefond.

- Investera aldrig en klumpsumma på direkten.

Hoppas du fick ett bra svar.