Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 16 januari 2013

Mitt CSN-lån 173 286 kr

Jag tog min examen och började att jobba 2006. Mitt CSN skuld är just nu 173 286kr och jag betalar enbart det minimum som man måste betala. Är det något lån du ska försöka att betala så lite som möjligt på är det CSN lånet. Jag blir arg på gamla studiekompisar som kommer fram och säger att de betalat av allt och ändå har de pluggat ekonomi! CSN lånet är det mest fördelaktiga lånet som finns. Den påförda räntan 2012 för mitt lån var 2655kr. Mitt råd betala inte av, inflationen äter upp lånet och dessutom finns det andra lån som är bättra att betala av på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en anledning till att betala av och det är ökat kassaflöde, men jag har svårt att se att det är anledningen till att dina kamrater betalt av, men det kan vara det....

Property investor sa...

Hmmm, frågan är om du inte kan öka kassaflödet mer genom att investera de pengar du tänkt betala av med.

Många har exakt den fördelningen som Sparaklokt har, ca 200 000 kr i lån och 10 000 kr i årlig avbetalning + ränta, även jag själv.

Så investerar du i något som ger mer än 5 % årligen i kassaflöde så vinner du även om du vill höja ditt cash flow på att låta bli att betala tillbaka.

//Property investor
En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

SparaKlokt sa...

Som sagt det är bättre att avstår från att betala av det. Finns andra bättre alternativ.